Vélemények, tapasztalatok, ajánlások (WinOkt)

Honlapotokra áprilisban találtam rá. Végigolvastam (mindent, ami csak ott volt), és el voltam ragadtatva, de főleg a WinOkt nyerte meg a tetszésemet, még látatlanul is. "Heuréka-érzés" fogott el: EZ AZ! EZ a program kell nekem. E-mailben kértem egy demót, másnap meg is kaptam. Letöltöttem, kipróbáltam, teljesen levett a lábamról.

Miért a WinOkt-ot választottam?

Az általam kipróbált programok közül egyedül a WinOkt felelt meg azoknak az elvárásoknak, amelyeket egy gépírásoktató programmal szemben támasztottam:

Bár nem volt feltétel, de minden bizonnyal befolyásolta a döntésemet:

WinOkt, ahogy én látom

Ez egy egyszerű, ugyanakkor nagyszerű program.

Egyszerű, mert:

  • nagyon könnyen kezelhető (felhasználóbarát)
  • egyszerű, mégis igényes (de nem hivalkodó) felhasználói felülettel endelkezik.

ugyanakkor nagyszerű, mert:

  • ahhoz képest, hogy Windows-os, gyors
  • kis méretű, mégis elég sokat tud, szinte majdnem mindent, ami szükséges (olyan program nem is létezik, amelyik mindent tudna)
  • több olyan funkciója is van, amire egyik általam ismert program sem képes (pl. eredmények átadása, saját másolószövegek használata "etalon"-készítés segítségével más szövegszerkesztőben megírt sortartó másolások javítása, méghozzá annak megfelelő javítási kulccsal, hogy ott javítani is lehet)
  • nélküle nem boldogulnék
  • a WinOkt-ba roppant könnyű a bejelentkezés.

    Figyelemre méltó ötlet, hogy a tanulók legördülő listákból választhatják ki csoportjukat és nevüket. A program dokumentációjában leírt bejelentkezési hibákat olvasva én magam hoztam létre a két tanulócsoportot 13-13 tanulóval. Ezzel a belépési problémákat már eleve elkerültem, hiszen a tanulónak így csak ki kellett választania a tanulócsoportot és azon belül a nevét (persze ezzel megfosztottam őket a kezdeti üdvözlő szöveg olvasásának élményétől - Sok sikert <<megfelelő név>>! -, de nem hiszem, hogy ezt nagyon zokon vennék).
    A hálózatba való bejelentkezés még mindig nagyon sok gyereknek gondot okoz, pedig csak annyit kellene megjegyezniük, hogy az azonosító "ezmegez", a jelszót pedig én mondom meg minden óra elején (a megadott jelszó mindig csak az addig tanult betűket tartalmazza, hogy ezt is "vakon" lehessen begépelni - s ezt meg is követelem). A WinOkt-ba való bejelentkezés viszont egyetlen tanulónak sem jelent problémát: megy, mint a karikacsapás.

  • Óriási ötlet, hogy a program a címsorban kiírja az aktuális felhasználó nevét. Más órán nem találkozom ezekkel a gyerekekkel, csak gépírást tanítok nekik, ott pedig még beszéltetni (szóban feleltetni) sem szoktam. Nagy segítséget jelentett ezért a tanulók nevének megtanulásában. Feltehetően nem ez volt a programozó fő szándéka (azt csak ő tudja, hogy mi), de nekem ez hatalmas segítséget jelentett ebből a szempontból. (Ha a tanár már ismeri a tanulókat, akkor azt is könnyen észreveheti ily módon, ha valaki csalafinta módon nem a "saját nevében" próbálna dolgozni, vagy több tanuló is ugyanazon a néven jelentkezne be.)
  • Hasznos az is, hogy tanárként bejelentkezve meg lehet nézni a tanulók esetleg elfelejtett jelszavát (nálunk még nem volt ilyen probléma, de soha nem lehet tudni, az internetes szakkörre járók folyton elfelejtik a jelszavukat, sokan még az azonosítójukat is.)
  • Szintén pozitívan értékelem, hogy a program automatikusan készít "fejlécet" (név, csoport, dátum) a tanulók munkájához, a tanulóknak csak a gyakorlatot kell megírnia, s a program csak azt értékeli. Didaktikailag ésszerűtlen - pl. Wordben tanítva a gépírást -, ha a tanulónak a fejlécben olyan betűket kell leírnia, amiket még nem tanult "vakon írni". A fejlécet tehát bepötyögi, de utána már szabályosan kell gépelnie. Ráadásul a tanulóknak általában nem egyforma hosszú a nevük, de egyébként sem mindenki ugyanannyi idő alatt talál meg egy-egy ismeretlen betűt a billentyűzeten.
  • Az is dicséretre méltó, hogy a tanulók munkájának elmentése is automatikusan történik, megelőzve ezzel, hogy esetleg elfelejti, vagy valamiért nem sikerült elmentenie a munkáját (általában, de ha szükséges - pl. dolgozatíráskor -, direkte is lehet menteni).
  • Roppant hasznos, hogy a program azonnal értékeli a tanulók munkáját, nem kell arra várni, míg a tanár kijavítja.
  • Mivel a program értékeli, sőt le is osztályozza a tanulók munkáját, így senki nem reklamálhat, hogy miért olyan jegyet kapott, amilyet. (A program hibajavító algoritmusa többnyire megbízhatónak mondható, a tanár tévedése így valamelyest csökkenthető. Azért látom, a hibajavító algoritmus is fejlődött: decemberben kijavíttattam a programmal egy még október elején íratott felmérő feladatsort, s három tanulónál egy jeggyel "javult" az osztályzat ahhoz képest, amit még az akkori - korábbi - verzió adott. A mostani (1.4.8-as) verzió ugyanis kevesebb hibát talált - s igaza van! - egyes munkákban, mint a régebbi.)
  • Nagyon praktikus, hogy a "Billentyűzetdemo" nemcsak a programon belül (annak részeként), hanem attól függetlenül (a WinOkt futtatása nélkül) is használható.
  • A "Virtuális billentyűzet" programon belüli szerepe is praktikus, az is, hogy új betű előtt gyakorolni lehet, de ettől függetlenül bármikor előhívható a Súgó menüből: én az új betűket ennek segítségével, de az általam diktált betűkapcsolások felhasználásával vezetem be. Dicséretes, hogy mivel a billentyűzet képe a képernyőn, a tanuló szeme előtt jelenik meg, ezáltal úgy rögzülhetnek benne az új betűfogások, hogy nem kell a billentyűzetre (ujjaira) - lefelé - néznie.
  • Az etalonkészítést és használatát még áprilisban (a demó verzióval) kipróbáltam, s nagyon tetszett, hogy a program gyakorlatilag tetszőleges szöveget képes kijavítani, ha a tanár előtte vette a fáradságot, s elkészítette a javításhoz szükséges etalon-állományt. Azóta is nagyon tetszik ez a funkció, pl. dolgozat íratáskor is nagyon hasznos.
  • Nagyra értékelem, hogy tanárként belépve az azonosítóváltás (Tanuló kiválasztása) funkcióval könnyen és gyorsan lehet váltani a tanulók között, ellenőrizve a munkájukat (nem kell egyenként mindig újra indítani, s a tanuló azonosítójával belépni - amihez ráadásul a jelszavakat is tudni kéne). Ilyen módon a megnézett munkák még írásvédettek is, tehát a tanuló nem reklamálhat utólag, hogy ő nem azt írta, hiszen így véletlenül sem lehet belejavítani (a számítástechnika munkákat mindig úgy szoktam megnézni, hogy a floppykat írásvédetté teszem olyankor. Persze következő órán reklamálnak, hogy miért nem tudnak menteni.)
  • A tanár az órai foglalkozás alatt meg tudja nézni a tanuló által az óra addigi részében megírtakat anélkül, hogy meg kéne szakítania őt munka közben.
  • Tanárként belépve a dolgozatokat is roppant könnyű javítani, mert csak egyszer kell kijelölni a feladatot, utána csak sorban be kell tölteni a megírt dolgozatokat és kijavítani. Ha belegondolok, hogy fizikából, matekból néha éjszakáim, számítástechnikából is néha több napom megy el egy-egy csoport munkáinak kijavítására, a gépírásjavítás valósággal öröm.
  • Nem találtam más oktatóprogramot (esetleg elkerülte a figyelmemet), amely tetszőleges szövegből írt sortartó másolásokat képes kijavítani és értékelni. Ami viszont biztosan egyedi, hogy más szövegszerkesztőben írt (sortartó) másolási feladatokat is ki lehet vele javíttatni.
  • A szoftver frissítése az interneten elérhető.

 

Szombat Bodor Aranka, fizika-informatika-csillagász szakos tanár
Csenger, Ady E. Gimnázium


Vissza az előző lapra